champagnesamlingen

"En sprudlande resa mot den perfekta champagnen"

Tankar Om Champagne 1

 

Ett intensivt år har gått sedan jag startade min blogg  den 5 Maj 2015.

När jag blickar tillbaka på några champagner som man provade i början så får jag säga att när jag dricker dom idag så måste jag sänka betyget en smula. Det är lätt att bli överväldigad ibland när man dricker en hel del champagne. Speciellt giganterna Cristal med fler kan slå en rakt ut knock out.

Amazone De Palmer är en champagne då jag första gången inte fick något vidare bra intryck av. Betyget blev 6+. Vidare drack jag samma flaska på en vinprovning och denna gången så blev jag lätt förförd av detta vin.

Detta är ett typexempel på att man måste våga omvärdera sina åsikter om saker och ting, inte minst champagne, vidare så ändras även ens personliga smak med åren samt även ens smaklökar. Amazone De Palmer är för att vara en prestige cuvee en extremt prisvärd champagne som jag starkt rekommenderar. I dag hade jag placerat den nära en 7,5 av 10. Att denna champagne enligt många på provningen vann kanske inte var någon överraskning?

När jag fyllde år och öppnade Mumm 1987 så fick jag en oerhört fantastisk upplevelse. Toner av äpplen blandades i min mun med en subtil bakgrundssmak av våffla.  Doften hade även den en intensivare doft av våffla och mitt väsen var i en sällan skådad harmoni. Betyget blev skyhögt.

Jag drack denna flaskan två gånger senare och fick absolut inte samma intryck av flaskans doft och smakinnehåll. Idag hade jag sänkt betyget med råge till möjligtvis 7,2-7,3.DSC_0054

Det har blivit en hel del olika standard champagner. Alltid trevligt att beta av husets basvin för att få en genomgripande bild av vad man tycker om. Personligen faller mig viner så som G.H Martel, Tendil & Lombardi samt Philipponnat mig i smaken. Ljusa, friska och klara toner, övergripande med gröna äpplen, grönt äppelskal, citron, en aning lime, mineral, krita, fläder och mycket ljus prägel av natur.

Givetvis finns det fantastiska champagner med ett synnerligen annorlunda smakregister. Jag njuter även av dessa droppar, men varför inte ta hissen en till våning upp (eller två) och poppa korken till en champagne som man tycker om  lite mer?

Årgångschampangerna blev rätt så blandade. Mycket 2000-tal en liten släng av 1996,1990,1999 och bara någon enstaka flaskor från de riktigt gamla årgångarna, likt Perrier Jouet 1969 och Taittinger 1981 fick komma tills tals. Dessa flaskor köptes in från Stockholms auktionsverk och bägge var i dålig kondition. Nu mer köper jag enbart in från högkvalitativa vinfirmor med riktiga vinkällare. Det finns tre faktorer när man köper champagne som är viktiga, det är: lagring, lagring och lagring.

Och, ja absolut finns det mindre bra champagner. Följande champagner bör man undvika: Charles Collin, Jeanmarie, Charles Ellner, Bonnaire, Beaumont Des Crayeres, Tribaut, Barnaut, Montaubret och Charles Mignon för att nämna några. Du får vad du betalar för, vattniga, låg komplexitet och sämre kvalitet på mousen. Observera att jag menar endast Bruten med ovanstående märken.

Likt Rolex och Omega har patent på kungakronan när det kommer till klockor  så har Cristal och Krug detsamma i champagnevärlden. Jag får säga att jag anser att dessa två märken är egentligen de enda som är värda att investera i. Köp allt ni kommer över om ni är intresserade och tycker om champagne.

Övriga märken som jag tycker är trevliga, och som ni kan ta er en djupare titt på om ni vill det är :

De Saint Gall

Gör en mycket välgjord cuvee som går under namnet Orpale. Jag kan verkligen rekommendera 1998 och 2002.

Mumm

Det borde anses vara lag på att ha druckit åtminstone en Dom Perignon cuvee innan man ger upp detta livet. Köp gärna 2004. Du kommer inte att ångra dig.

Jag har uppfattat från en del håll att min betygsskala är lite krånglig. Jag ska därför inom en snar framtid göra ett mycket detaljerat inlägg och bryta ner skalan i dess renaste form så att alla kan börja förstå den och även mig hur jag själv tänker och resonerar när jag sätter ett betyg på en champagne.

Väldigt krasst kan man säga:

S- perfekt! 100%

A-9.9-9.0 Fantastiska champagner av yppersta klass

B 8.9-8.0 Mycket bra champagner, håller avsevärt god kvalitet, med angenäm doft

C 7.-7.0 Mycket trevliga champagner som håller en klart högre kvalitet än E och D. Doften är tyvärr en faktor som hämmar dessa att klättra upp ännu högre.

D 6.9-6.0 Gentemot klass E så har dessa champagner fått sig en skjuts uppåt, märks främst i moussen, komplexiteten och ibland även i doften

E 5.9 5.0 Godkända champagner men inte mycket mer än så, här hamnar många bruts, lider oftast av för hög syra, för låg doft alternativt av för låg komplexitet, eller för hög vattnighet

F-icke godkända/alternativt extremt vag kvalitet

Ska framöver även skriva inlägg om byarna samt champagnehusen. Hoppas ni läsare provat någon flaska som ni funnit på min sida. Poppa korken, höj glaset så kör vi mot champagnetavla nummer två!

Mvh/ Marcus

DSC_0028

 

 

Kommentera

Information

This entry was posted on 3 maj, 2016 by in Okategoriserade.
