champagnesamlingen

"En sprudlande resa mot den perfekta champagnen"

10 Bruts Som Är Värda Att Prova!

Har provvat en hel del Bruts och på denna listan så ger jag er 10 alternativ att prova på. Oavsett vilken ni väljer så kommer ni inte att bli besvikna!

Observera att listan är helt utan inbördes ordning!

 

Först de kanske sex främsta brutsen man bör ha provat! the big 6!

Louis Roederer Brut

Veuve Cliquot Brut

Taittinger Brut

Mumm Brut

Moet Brut

Pol Roger Brut

 

#1. G.H Martel Premier Cru brut

En flaska som tyvärr inte längre går att köpa in från systembolaget. Vilket misstag de gör! Denna champagnen är en av de främsta brutsen jag har provat. Doften är frisk och bliser med toner av bröd och citron. Smaken är detsamma men har ändå en innefattande komplexitet och bra balans mellan citron, de gröna äpplena och mineralen.

#2. Alfred Gratien Brut

Det är minst tre stycken Alfred Gratiens som gått ned de senaste två åren., detta är dock inte en slump. Doften är ljus och fager, men har ändå en subtil och elegant ton av kork. Redan här känner man även mineralen och citronen, då dessa två genomsyrar champagnens kropp och balanserar den lätta korksmaken. Medelljus och fyllig.

#.3 Tendil & Lombardi Cuvee Brut

När jag doftade på denna champagnen så lättade jag en aning under fötterna, då den innefattade en av mina tveklöst käraste dofter samt smaker: nämligen fläder! Oerhört lätt doft och väldigt frisk och syrlig. De ljusa tonerna av fläder, äpple och delvis päron ackompanjeras med en god balans av den friska och fräscha syran.

#.4 Philipponnat Royale Reserve

De ljusa, lätta inslagen med vita blommor, ljus frukt och honung lockade mitt sinne när jag öppnade denna flaskan. Inte sämre blev det smakmässigt, då samma aromer träder fram tillsammans med äpple och citron. En champagne med personlighet och en egen smakprägel som bör upplevas!

#.5 Vazart Coquart & Fils Blanc De Blancs Grand Cru

Första gången jag drack denna flaskan så blev jag lätt förförd. Jag minns jag minns jag var upp över öronen. Överlag en fruktig champagne som innehåller toner av citron, honung, bröd och även päron. Andra gången jag drack den blev jag dock inte lika hänförd utan sänkte betyget från en 8 till 7.6. Fortfarande en superb brut: Komplex, välskapt och stabil.

#.6 Charles Heidsieck Brut Reserve

Man känner redan på doften att detta inte är någon brut från de lägre klasserna. Kryddig, mustig men ändå söt doft. Champagnens kropp är köttig, kryddig men ändå söt färgad av honung, citron och äpple. Mycket trevlig doft, smak och framför allt kropp i denna brut.

#.7 Robert Moncuit Grand Cru Blanc De Blancs Brut

Det finns en hel del mediokra bruts där ute I champagnedjungeln. När jag provade flertalet bruts från många mindre champagnehus så fann jag av en slump denna trevliga flaska som bjuder på en övermedel god doft och smak med kännbara brödiga inslag och en komplexitet du inte finner i samma prisklass hos andra champagner. En oerhört trevlig champagne som bör provas och som passar lika bra som en aperitif som hemma i gott sällskap.

#.8 Andre Bergere Selection Brut

Det som fångade mitt intresse med denna champagnen var dess lättdruckenhet och friskhet. Doften bjuder på vitblomma, citron, minimalistisk ton av päron och aningen nöt. Smaken tas över av frukt, citron och gröna äpplen.

#.9 Lenoble Intense Brut

En klassisk champagne med elegant prägel och smakinnehåll åt det något mörkare hållet. Ändå behåller den sin fräschör och friskhet med sina ljusa frukter, vita blommor och citron. En champagne att ha till middagen tveklöst.

#10. Billecart Salmon Brut Reserve

En av de främre brutchampagnerna som jag fått uppleva. Tveklöst en av systemets pärlor. Frisk, fräsh och sportig prägel med eleganta ljusgröna inslag med äpplen, citron och en fin mineralitet.

Champagne splash

mvh/ Marcus

Kommentera

Information

This entry was posted on 3 juni, 2016 by in Okategoriserade.
